Koralliriuttapäiväkirjat 5: kuumottava luola, koralliriuttakateus ja satuparatiisin vangitseva kauneus

Se on täytetty. (kreik. είναι γεμάτο).

Helsinki Bienniaali 2021. 12.6.-26.9.2021. Vallisaari, Helsinki.

Monen päivän äärettömän hunajaisen kukinnan ja alkukesän täyteläisen lämpöaallon jälkeen lauantaina 12.6.2021 kello 15.37 taivaalle kerääntyy pahaenteisiä, harmaita pilviä. Taivas suorastaan peittyy niistä miellyttävästi vastaamaan hieman mielialaa – ei kukaan jaksa täydellisyyden hehkua yli kuutta vuorokautta putkeen. Tieteellinen totuus on, että viidennen helteisen, unenomaisen lapsuudenkesäsatumaisen kesäyönunelma-kesäpäivän alkuillasta ei vaan jaksa enää, ja siinä on myös kohta, jossa ihmisen mieli lipuu hädästä kaiken ohimenevyyden ja täyden nauttimisen kyvyn ja tästä nyt kaiken irti ottamisesta tuskin havaittavalla siirtymällä kateuteen, tuota saatanan hehkuvasti loistavaa ja huumaavan tuoksuista syreeniä ja kaikissa pastillin, kullan ja persikan eri vivahteissa hehkuvaa taivasta kohtaan.

Sitäpaitsi jos esimerkiksi alkaisi sataa ja Biennaalin avajaispäivä on pian päättymässä, voi laskelmoida että ehkä siellä ei olisi niin paljon niitä (ne, eli kaikki muut maailman ihmiset).

Eikä olekaan. On miellyttävän väljää kävellä paratiisisaarella raikkaan ja viileän, meren ja syreenien tuoksuisen merimatkan jälkeen. Saari on täynnä auliita ja jännittyneitä oppaita, ja taianomaiseen lumoukseen vaipuvia biennaalivieraita. Sopivan harvakseltaan. Pahaenteinen sää, auringon outo musta polte ja kulotus pilvien läpi, öljyiseksi muovikanneksi värjäytyvä merenpinta, hurjat aallot ja pärskeet tuulessa, äärettömän kukoistava ja monipuolinen luonto, jossain kielletyillä alueilla lojuvat ammukset ja kuolemanvaara sekä suuren taidemuseon hartaus ja pyhä tunnelma ovat ihan mieletön yhdistelmä.

En tiedä millaista on Venetsian Biennaalissa, mutta epäilen, että siellä olisi metsälampi, jonka äärellä on pökertyä kielojen ja saniaisten tuoksuun ja kaikenmaailman kerttusten kukerteluun lehvästössä. Lisäksi kaikki teokset jotka ehdin nähdä, sijaitsevat täysin kuumottavissa ja karmivissa tiloissa. Home haisee, on pimeää ja kosteaa, ihan hirveää.

Tukahduttavan homeisen rakennuksen kattohuoneisto neonvaloputkineen tervehtii ensimmäiseksi saareen astujaa.
Synkeän, kalsean luolan perukoilla merivalot soittavat lohdutonta ja kodikasta tai kotiin ohjaavaa pianosävelmää maailmanlopullisissa tunnelmissa. Niskanen&Salo: A Scene.
Taivaskin on tippunut maan päälle. Laura Könönen: Ei taivasta rajana.

Lisäksi aika pian selviää, että oleiluun jäänyt kaksi tuntia on aivan totaalisen liian vähän kaiken näkemiseen. Osa teoksista on tapahtumia. Niitä on paitsi pitkin Vallisaarta, ympäri koko Helsinkiä. Koko Biennaali on suuri teos, joka on onnistuneesti häivyttänyt kynnyksen teoksellisuuden, instituution ja ihmisen välillä. Taide muuttaa jo muutenkin upean paratiisisaaren festivaaliksi, jossa juostaan karnevalistisen innon ja humalluksen vallassa ”keikalta” toiselle. Ja silti ei mitenkään ehdi kaikkeen.

Maailmanlopullisuus saavuttaa tietysti henkilökohtaisen täyttymyksen, kun 9 minuuttia ennen sulkemisaikaa pääsen koralliriuttojen tykö. Oma luomus löytyy ylväänä tötterön huipulta, eikä sen kukkakaalia erehdyttävästi muistuttava muotokieli ole lainkaan menettänyt efektiään. Sen sijaan se toimii ikään kuin kasvoina, tai yksinä kasvoista ihmismäisiä hahmoja ottavasta dystooppisesta kokonaisuudesta. Terälehtiä ja särmää muodostavat keltaiset nippusiteet ja väkivaltaisen vivahteen vahvistava viereisen synkeän onkalon teoksen äänimaailma saavat Helsinki Satellite Reefin näyttämään joukkiolta eläviä kuolleita, tai Game of Thrones -sarjan White Walkerseja. Se on ikään kuin käänteinen biotaideteos, jossa ihminen on muuttanut koralliriutan sinfonian ja merenalaisen kukoistuksen ihan omin käsin (teoksen tekoon osallistui 3000 ihmistä) kasaksi muovia, väkivaltaa ja kauhua.

Kaasunaamariin pukeutunut korallihirviö sarvineen tuo mieleen Annihilation -elokuvan peurat ja Ennio Morriconen kauhuleffamusiikin. Taustalle sopisi myös Diamante Galaksen punk -oopperakirkuminen
Oliko kysyttävää?

Myös jo aiemmin mainittu liian miellyttävistä kesäpäivistä ja yleisestä riittämättömyydestä ja menettämisenpelosta aiheutunut kateus yllättää kuumottavassa luolassa yhteisökoralliriuttavirkkaajan. Osa yksittäisistä töistä on aivan mielettömän taidokkaita ja upeita, oivaltavia, nerokkaita, kauniita. Itse muutaman kanssa tuskailleena ymmärtää, että niiden tekemiseen on kulunut kymmeniä tunteja, aikaa ja vaivaa. Ikään kuin Vallisaaren homeisessa ja pimeässä kummitusluolassa sijaitseva kuoleman airut, muovinen koralliriuttazombiejalopeura, olisi jonkinlainen tekijöiden välinen kilpailu. Ai että on ihanaa aina joskus olla ihminen!

On selkeästi aika siirtää koko leivos sinne missä kyseistä tuotetta entrooppisesti valmistuu, siis suoleen. Oman pienuutensa ja jonkinlaista etiäistä kohdussa olemisesta äänimaailman suhteen voi kokea Dafna Maimonin teoksessa Indigestible (2021).

Loppu- tai alkutuote, ihan miten vaan.
Lisää pötkylöitä ja suolinukkaa. Samir Bhowmik: Kadonneet saaret.
IC-98: Abenland II: The Place That Was Promised

Se toimii yhtenä Helsinki Biennaalin kaapeleista, joka sitoo katsojan ympäröivään luontoon, palauttaa organismiksi jumalallisista egon ja itsen hurmostiloista, muistuttaa tietoisuuden naurettavasta rajallisuudesta, kutsuu nöyryyteen kuoleman, pimeyden, luonnon valtavien voimien, hienojen ja makrobiologisten systeemien ja rakennelmien äärellä – ja iloitsee ja nauttii kaiken tuon kauneudesta. Tavallaan se lopuksi myös ulostaa sinut ulos.

Ps. Alun sitaatti tarkoittaa (suora käännös): lasku on maksettu.

Totuus. Suomen ja koko maailman paras ja tärkein kulttuuritaidejulkaisu.

Julkaisua tukee Taiteen edistämiskeskus.

Ps. Laitan tähän loppuun vaan kuvia niille, jotka eivät vaan kestä kauhua genrenä. Voikaa hyvin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s