Tomi Laurin Holding pattern täyttää monitoimitila O.:n latautuneella itsehillinnällä

Keskellä viehättävän pittoreskia eli vähän sieltä täältä repsottavaa ja rentoa itä-helsinkiläistä lähiötä, vehreiden kurtturuusupensaiden lomassa pilkottaa hämmentävä, tasokas, kansainvälistä tasoa oleva nykytaiteen galleria. Herttoniemenrannassa sijaitseva Monitoimitila O. on avattu pandemian alla – ja siitä huolimatta menestynyt erinomaisesti.

Tomi Lauri: Holding Pattern. Monitoimitila O., 11-20.6.2021

Tilassa ei tietenkään ole mitään latausta vaan erittäin pelkistetyt, minimalistiset ja hiljaiset metallityöt, käsin työstetty levy, materiaali. Ikään kuin valmius ja tila, joka odottaa täyttymystä ja räjähdysten aaltoja, erilaisia taajuuksia, meteliä, värejä ja kohtauksia suht valmiina kestämään mitä ikinä nyt tuleekaan. Muodot muistuttavat pakkausmateriaaleista – ne ovat taustapahveja, kansia, kehyksiä ja raameja, ovenkarmeja – tapahtumien muoto ilman itse tapahtumia. Tapahtuma sen sijaan on katsoja, joka astuu tilaan sisään.

Samalla ne luovat odotuksia ja odottavaa tunnelmaa, jopa lupausta tulevasta. Tyhjä vaakunanraami, muotokuvien ja muotojen valkoisuus, levyn alta säteilevä ohut värikaistale, ruosteenpunainen taustapahvi tai pidike ilman mitään pidettävää, epäsäännöllisen muotoinen neliö, josta on ikään kuin leikattu täplä keskeltä irti – kaikki ovat ”kesken”, valmiita, mutta luomassa tunnelmaa siitä, kuinka jokin on tapahtumassa ihan kohta.

Silti tilassa on hyvin levollista ja ajatonta, jopa pysähtynyttä. Teokset, lentokoneen ilmatilassa laskeutumislupaa odottavan kiertämisen mukaan nimetyt, ovat kuin hyvin, hyvin pitkä ja sielukas ambient -kappale, joka yhtä aikaa tuntuu aivan nyt tässä olevan kasvamassa ja menossa johonkin, mutta kuitenkaan ei, ja kestää ikuisuuden. Tyyliin keskiajalla alkoi se biisi ja jatkuu vieläkin.

Kokonaisuuden nimi onkin odottava, pidättävä ja tilaan liittyvä ”Holding pattern”. Näyttelyä myös katsomassa ollut äänitaiteilija kertoo, että musiikissa termi holding pattern tarkoittaa vaihetta, jossa odotetaan muiden soittimien liittymistä mukaan.

”Näyttely koostuu horisontaalisesti ja vertikaalisesti ripustetuista maalatuista levypinnoista. Holding pattern on kuukauden mittainen mietiskely instrumenttien, toimintamallien ja tottumuksen toisen luonnon parissa.

holding pattern

a route followed by a plane above an airport while it waits to land:
We were kept in a holding pattern for 45 minutes at Heathrow.

temporarily unable to act because you are waiting for something to happen or be decided:
We’re in a holding pattern while we wait for City Council approval.

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/holding-pattern”, esittelyteksti kertoo.

Valkoisen levyn alta tihkuu koko spektrin kaikki värit. Tomi Lauri: Instrumental 1/2
Avaruutta odottava, persikan tai ruosteenoranssi Milky pidikkeineen on asetettu ikkunaan. Puolet monitoimitila O:n tiloista on ikkunaseinää.
Muotokuvat puuttuvat, vaikka kehykset olisi siinä jo valmiina vaikka koko suvulle. Osa muodoista on lähtenyt rullautumaan auki pakkausmateriaalin tavoin ja kirkas peilin tavoin hohtava metalli paljastaa säilykepurkkimaisen luonteensa. Teos on sijoitettu kahden keltaisen pylvään väliin tilan paraatipaikalle ja sopii siihen erinomaisesti, kuin sivuun vedetyn esiripun keskelle. Tomi Lauri: Sheet no. 12
Vaakunakin on vielä tyhjä, vaikka sen alle on ilmestynyt ennakoiva pinkinvioletti suikale. (Takana olevat työt; Tomi Lauri: Enchanted objects). Ovenkarmea imitoiva kiertorata- ja spiraali -innoittunut etualan Orbital on saanut ulos- ja sisäänpääsyyn johtavan leikkauksen. Teos näyttää myös ylijäämältä, kun saksilla on ensin leikattu keskeltä beige täplä pois. Ehkä sekin odottaa omaa täpläänsä, tai muotokuvaa kehyksen keskelle.
Kirkkaankeltainen ovenkarmi ja ripustuksessa esiintyöntyvä Orbitalin kieleke resonoivat keskenään. Tomi Lauri on toiselta koulutukseltaan lavastaja.

Tilallisuus, tilassa oleminen, jossa tila ikään kuin ”pitää” katsojaa, ollaan ”on hold”, tilan huomiointi lävistää koko näyttelyn, etenkin se, mitä siellä ei (vielä) ole, tai minkä sinne voi kuvitella. Tomi Lauri (s. 1979) onkin paitsi ammattikuvataiteilija (KUM), myös lavastaja (MA). Laurin tapa käsitellä tilaa, aikaa ja teoksia / materiaalia häivyttää katsojan, teoksen ja sen ympäristön rajaa ja tuo mieleen esimerkiksi parhaillaan MoMAssa esillä olevan Alexander Calderin työt. Calder uudelleenkuvitteli aikoinaan aivan uudella tavalla veistoksen tilan ja liikkeen kokeena. Hän ajatteli, että taideteosten tulisi olla vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. ”One of Calder’s objects is like the sea,” kirjoitti filosofi Jean-Paul Sartre, “always beginning over again, always new.”

”Calder’s ever-changing artworks invite a viewer’s sustained attention; and The Museum of Modern Art has provided a setting for this productive exchange ever since his work was first exhibited here in 1930, just months after the Museum opened its doors. This exhibition looks at Calder’s work through the lens of this connection. Throughout MoMA’s formative years, Calder, in his unofficial role as “house artist,” was called upon to produce several commissioned works—including Lobster Trap and Fish Tail, a multicolored mobile that hangs in the same stairwell for which it was made in 1939.” kerrotaan MoMAn esittelytextissä. Alexander Calder:
Modern from the Start -näyttelyn virtuaalikierrokselle pääsee tästä .
Richard Serra, 1-1-1-1 (1969/1986). Myös Serra on yhdysvaltalainen kuvanveistäjä ja videotaiteilija, tyyliltään minimalisti. Hänet tunnetaan erityisesti kookkaista metallilevyistä rakentuvista asetelmista. Lisää tästä Serran työstä https://www.moma.org/audio/playlist/236/3046

Tomi Laurin Holding patternin staattisuus on kuitenkin olemukseltaan syvästi rauhoittavaa. Pyöreissä muodoissa on jotain kodikasta ja mummolasta tuttua, ajatonta ja ikuista. Olo näyttelyssä on kuin syntymäpäiväjuhlilla, avattuja pakkauksia, ruusuja ikkunan alla, kesätuuli, lahjoja, kassiin nokosille tunkeva koira. Kotona tekee mieli kuunnella täysin lempeää Steel pan -musiikkia.

Mihinköhän tulokseen pohdinnat päätyvät, murtuvatko tutut instrumentit, tottumus, toimintamalli ja latautunut, mutta ah niin turvallinen ja mahdollisuuksia tihkuva tapahtumattomuus?

Se sun täytyy päättää itse.


Monitoimitila O. on uusi taiteilijavetoinen nykytaiteen tila Herttoniemenrannassa osoitteessa Kerttulinkuja 1. Tilan ohjelma koostuu näyttelyistä, esityksistä ja tapahtumista.

Tilan toiminnasta vastaa yhdeksästä taiteilijasta koostuva työryhmä: Pipsu Isola, Tomi Lauri, Arttu Partinen, Sini Pelkki, Kati Ruohomäki, Taneli Rautiainen, Hermanni Saarinen, Masi Tiitta ja Jenni Toikka. Lue lisää http://monitoimitila.fi/

Julkaisua tukee Taiteen edistämiskeskus.

Totuus. Suomen virallinen kulttuuritaidejulkaisu.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s